VAZNO -Retko komentarisane karakteristike joysticka - VAZNO!
#1
Posted 01 January 2011 - 06:57 PM
Odskora sam na forumu . Veliki sam zaljubljenik u avijaciju i civilno vazduhoplovstvo.
Da na vreme upozorim, BICE OVO PODUZI POST, ALI VEOMA ZANIMLJIV I BITAN ZA JEDNU SIMULACIJU LETENJA, KOJI FS2004 I FSX pretenduju da budu. Pre svega da zahvalim glavnim i odgovornim, sto se kaze, na ovako kvatitetnome forumu, punom strucnih i dobronamernih ljudi koji su uvek spremni da komentarisu svoja iskustva i daju odgovore na neke od nasih nedoumica u vezi i sa hardverom i sa softwerom.
Letim skoro svakodnevno Flight Simulator 2004, za sada samo offline, sto se kaze.
Mnogo toga ovde na forumu tice se izgleda i vizuelnog uzitka koji nam MSFS2004 i MSFSX svesrdno pruzaju. Svakako, vizuelni prikaz i njegov kvalitet (citalj pazljivo) B I T N O doprinose formiranju kompletnoga utiska o jednoj simulaciji letenja, i njenom priblizavanju realnom letackom iskustvu.
Mnogo je reci ovde na forumu potroseno (molim sve da me ne shvate pogresno) na temu scenery addonova, raznih Ground Environmenta, ReX-a i ostalih stvari, I TO JE SASVIM U REDU I ZA SVAKU POHVALU, opet kazem.
Moje skromno misljenje tice se kvaliteta nasih joysticka ili jokea, zavisi ko sta ima.
Veoma retko je komentarisana takozvana ELEKTRONSKA REZOLUCIJA JOYSTIKA ILI YOKE-A. O ovome ima i VEOMA MALO napisano i na stranim letackim forumima. Znaci, da se dobro razumemo, NE MEHANICKA REZOLUCIJA KOJA SE TICE MEHANICKOG KVALITETA PALICE ILI YOKE-A, MEHANICKIH KARAKTERISTIKA POTENCIOMETARA KOJI VRSE ULOGU MEHANICKO - ELEKTRICKIH PRETVARACA POLOZAJA NASE PALICE, VEC E L E K T R O N S K A R E Z O L U C I J A.
Ona se najdirektnije tice kvaliteta ANALOGNO-DIGITALNIH KONVERTORA koji su sastavni deo elektronike Vasega joysticka ili yoke-a, u daljem tekstu jednostavno samo joystick.
Da vidimo sve to na najbanalnijem primeru. Pokusajte da krajnje polako i pazljivo pomerate joystick po pitch osi od pocetka do kraja tako da na ekranu Vasega monitora u virtuelnoj kabini (VIRTUAL CABIN) vidite i pomeranje virtualnog joke-a u kokpitu vaseg aviona. Podrazumevajuci da je sensitivity ili osetljivost za joystick postavljena u FS2004 na najvecu mogucu i da su tzv. dead zone iskljucene tj. postavljene na nulu, izbrojte broj razlicitik pozicija ili pomaka koji vas virtualni joke cini na ekranu kada Vi idete stvarnom palicom po elevatorskoj osi, od pocetka do kraja.
Eksperimentsuci sa sensitivity tastature i postavljajuci je na najvecu mogucu, takodje bez dead zona, primetio sam da kada uradim sa njome gore pomenuti test dobijem PRIBLIZNO 100 (citaj sto) razlicitih pomaka ili razlicitih pozicija virtualnog joysticka ili joke-a PO ELEVATORSKOJ OSI IDUCI OD POCETKA DO KRAJA ANIMACIJE ZA POMERANJE JOKEA PO ELEVATORSKOJ OSI.
Vise svojih joysticka sam testirao na taj nacin i dosao do vrlo razlicitih karakteristika. Neki su imali svega 17-18 koraka virtuelnog joysticka po pitch osi (na primer Genius Flight Stick F23 cene oko 1300 din) , do kod drugih imam tacno stotinu koraka (100) koje ima Microsoftov Side Winder i slicni kvalitetniji joystici. Interesantno isto kao i kod tastature na najvecoj osetljivosti i nula dead zonama.
Da napomenem da se ovo sve lepo vidi i u samom Windowsu kada pokusate da kalibrisete svoj joystick i kada tokom windows kalibracije istog ukljucite RAW DATA prikaz pozicije palice joystika. U drugim softverima koji sluze kalibraciji joysticka mozete i da vidite elektronsku rezoluciju Vasega joysticka preko parametara koji su ili 127, ili 256, ili 512 ili 1024 (sedmobitni, osmobitni, devetobitni ili konacno desetobitni AD konvertor ugradjen u joystick).
K O N A C N O!
Moje pitanje strucnim ljudima ovde na forumu je: da li su oni misljenja da je u samom MSFS2004 ili MSFSX SOFTWERSKI URADJENO da iste simulacije mogu da, na primer, pitch ili elevatorku osu, VIDE da tako kazem,kao najvise 8-bitnu ili slicno, potpuno je nebitno (9-bitnu ili 10-bitnu). Jednostavno ako korisnik ima hardverski na raspolaganju neki kvalitetni SAITEK ili CH sa 10 ili 12 bita rezolucije (znaci respektivo 1024 ili 4096 koraka), to simulacji nije ni bitno jer je ona softwerski programirana da pozicije po odredjenim osama joystick vidi samo do neke vresnosti, tj sa konacnom elektronskom rezolucijom koja je znaci FIKSNA I KONACNA (na primer 8 bitna rezolucija sa 256 razlicitih koraka).
Veliko Vam hvala na strpljenju. Zamolio bih za Vase strucne komentare koji bi doprineli boljem shvatanju cele stvari.
Unapred zahvalan Vlada iz Nisa!!!
#2
Posted 01 January 2011 - 07:38 PM
#3
Posted 01 January 2011 - 11:21 PM
au vlado pa de bas prvog januara ovako jaka tema salu na stranu dobro ti nama dosao ja verujem da ima ljudi na ovom forumu koje te stvari interesuju i koji ima vise znanja od obicnog korisnika .
nemam sta pametno da kazem na ovu temu, samo da pozdravim mog sugradjanina!
#4
Posted 02 January 2011 - 03:56 AM
#5
Posted 02 January 2011 - 11:36 AM
Moje pitanje strucnim ljudima ovde na forumu je: da li su oni misljenja da je u samom MSFS2004 ili MSFSX SOFTWERSKI URADJENO da iste simulacije mogu da, na primer, pitch ili elevatorku osu, VIDE da tako kazem,kao najvise 8-bitnu ili slicno, potpuno je nebitno (9-bitnu ili 10-bitnu). Jednostavno ako korisnik ima hardverski na raspolaganju neki kvalitetni SAITEK ili CH sa 10 ili 12 bita rezolucije (znaci respektivo 1024 ili 4096 koraka), to simulacji nije ni bitno jer je ona softwerski programirana da pozicije po odredjenim osama joystick vidi samo do neke vresnosti, tj sa konacnom elektronskom rezolucijom koja je znaci FIKSNA I KONACNA (na primer 8 bitna rezolucija sa 256 razlicitih koraka).
U FS-u se 'control input' prenosi u vrednostima od –16383 to +16383.
E sad, da li negde izmedju postoji nesto sto ce smanjiti tu rezoluciju i skalirati (firmware samog joystick-a, USB device deskriptor, drajver, ili cak negde u FS-u), to nisam siguran.
#6
Posted 02 January 2011 - 05:13 PM
Primetio sam da i dzojstici srednjih cena reda velicine 40-50 eura pate od manjka elektronske rezolucije i nekvalitetnih AD konvertora, koji su najcesce i jedva 7 bitni.
Da li ste drage kolege, nekada bili frustrirani svojom nemogucnoscu da svoju virtuenlu Cessnu 172 SP ili bilo koji drugi manji avion drzite u level flight ili u ravnom horizontalnom letu. jednostavno, koliko se god trudili da on bude u level flight, uvec ce vasa ma i najmanja promena pozicije dzojstika bilo na gore ili na dole da prouzrokuje da vas avion SKOKOVITO, naglo digne nos ili obori nos, tako da je to vidljiva, nekontinualna promena pozicije letelice, za koju ste hteli da bude postepena i kontinualna.
MOLIM VASA RAZMISLJANJA I ISKUSTVA NA OVU TEMU!!!
#7
Posted 02 January 2011 - 06:46 PM
Ja nisam iskusio ove probleme doduse moguce da je to jer imam malo skuplju opremu, Saitek Yoke.
Iskreno mislim da ljudi ovde nisu toliko strucni za ovakav tip diskusije.To je samo moje misljenje i ne zelim da se niko ovde uvredi, ja licno ne razumem ni trunku o tim konvertorima, bitovima itd.
Pozdrav!
JAT678
#8
Posted 02 January 2011 - 07:05 PM
#9
Posted 02 January 2011 - 07:09 PM
Letim FS od '98 godine i mislim da ponasanje aviona zavisi iskljucivo od toga koliko je dobro odradjen sam add-on avion i naravno od meteo uslova, a da je svaki kvalitetniji dzojstik na visini zadatka u smislu da ne vidim kako bih ja licno osetio i primetio tu vecu preciznost o kojoj govorimo.
Nekoliko puta sam leteo F1 ATR72 do Tivta na ruke. Bude mi dosadno i onda odradim ceo let bez da palim AP. Zaista bez ikakvih problema avion ide levelovan na nekoj visini i pravo u datom hedingu. Naravno da se u takvim situacijama prvenstveno koristi trimer, sto se radi i u RL. Takodje dosta cesto letim F1 C150 kada se vrtim VFR i avion je u stanju da koliko god treba drzi levelovan let, opet ako se dobro natrimuje i svi parametri postave kako treba.
Prakticno ne vidim razlog da se uopste dira dzojstik u situacijama kada se zeli postici ustaljen let po svim osama, sto je opet kazem realno, jer ni u RL niko ne pokusava da umiri avion tako sto drnda yoke, vec tako sto koristi trimer.
Sve u svemu ne razumem se toliko u materiju o kojoj Vlada govori, ali za 12 godina zezanja sa MSFS na veoma ozbiljnom nivou nikada nisam ni pomislio na to da bi mi trebao precizniji dzojstik, tj. da bih njime dobio nesto sto sada ne mogu da izvedem. Predpostavljam da na onim bas jeftinim dzojsticima moze biti problema, ali sam siguran da svaki prosecno dobar dzojstik u potpunosti ispunjava sve zahteve letenja na ruke, ako je ruka pilota izvezbana, ako se pazi na sve parametre i naravno koristi nezaobilazni trimer.
Poz!
#10
Posted 02 January 2011 - 09:29 PM
U FS-u se 'control input' prenosi u vrednostima od –16383 to +16383.
E sad, da li negde izmedju postoji nesto sto ce smanjiti tu rezoluciju i skalirati (firmware samog joystick-a, USB device deskriptor, drajver, ili cak negde u FS-u), to nisam siguran.
Tako je rezolucija u FS je definisana enginom samog FS i onakoje kako je Ivan napisao.
Svakako vecina kontrola yojstika je analogan i samo s einterpertira kalibracijom kroz wondows i kakva god da je kasnije se dijeli sa FS velicinama.
Duzina hoda potenciometra njegova velicina i tako dalje su akrekteristike samoj Joystika i variraju ali jako malo. Sve u svemu nepromjetno za korsicenje u FS tako da je sva ovolika prica malko nepotrebna sto ne znaci da nije korisna.
#11
Posted 02 January 2011 - 09:39 PM
Primetio sam da i dzojstici srednjih cena reda velicine 40-50 eura pate od manjka elektronske rezolucije i nekvalitetnih AD konvertora, koji su najcesce i jedva 7 bitni.
U glavnom su na trzistu zastupljeni analogni uredjaji za kontrolu osa dakle potenciometri cak su neki joystici i bez AD kovertora vec idu direktno na game port dakle racunar sam odradjue te prema OS parametrima. Noviji na USB rade neku digitalizaciju manje vise emulaciju game poprta, otklanjanja peekova i tako dalje.
E sada ako se koriste 7bitni ad konverteri on daje 128 pozicija ( 2 na 7 stepen ) sto znaci da za jednu osu imamo od -64 do +64 pozicije a ako uzmemo otklon ugla palica koji je oko +-32 stepeni u jednu stranu dobijamo oko 2 pomjeraja za svaki stepen sto i nije lose u opste. Mada probaj sa ma koliko alata recimo DXTweak2 da pogledas kako se ponasa tvoj Joystik pa ces da vidis da ova teorija o 128 polozaja pada u vodu jer je i nebitna.
Po meni +-64 je sasvim dovoljno za bilo kakvu preciznost letenja.
Sto se tice toga da TI nemozes da drzis cesnu levelovanu ... to je tvoj problem. Losa kalibracija losa DEAD zone neiskustvo sa raznim promjenama meteo uslova .. pritiska, brzine i pravca vjetra ... i naravno uvijek se moraju raditi korekcije. E sada TRIM je taj koji daje preciznost i vertikalno stabilan let. Stvarno ne ocekuj da ces moci da pustis palicu i da avion leti pravo konstanrtno i u svim fazama leta.
I bas si se za za dobrodoslicu zlijepio za Joystike
Moj Logicex Extreme PRO 3d je izuzetno precizan i odgovarajuci Joystick za mene. I lako vladam bilo kojom letilicom sa njim
#12
Posted 03 January 2011 - 02:06 AM
Na nekoliko stranih foruma vezanih za FS2004 na kojima sam clan (FlightSim, Avsim itd.) nisam mogao da dobijem ovako kvalitetne odgovore i sazete inormacije, stvarno.
Nadam se daljoj saradnji sa kolegama pilotima
Hvala joj jednom!!!
Edited by nislijavlada, 03 January 2011 - 02:07 AM.
#13
Posted 03 January 2011 - 03:02 PM
Problem je cesto analogna oprema - potenciometri - koji mogu biti svakakvi. Jedan Genius dzojstik koji sam imao neprilike da probam je setao po svim osama, potpuno nestabilan. Svaki drugi dan mu je trebala kalibracija. S' druge strane, Logitech koji sada imam je malo bolji, al' se vec oseti da je par godina star.
#14
Posted 03 January 2011 - 06:09 PM
Potpuno se slazem, Ivane.
mehanika, potenciometri i sl. ako su nekvalitetni mogu da skroz upropaste da kazem elektronoku samoga Joysticka, imao sam rdjava iskustva sa dosta takvih.
#15
Posted 04 January 2011 - 10:18 PM
Edited by enaB, 04 January 2011 - 10:19 PM.
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users