Jump to content


Photo

Wilco Boeing 737 Tutorijal


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Sava

Sava

    Events Coordinator

  • Administrators
  • 1,592 posts
  • Gender:Male
  • Location:Beograd
  • VATSIM ID:1109329

Posted 24 January 2011 - 05:17 PM

Wilco PIC Boeing 737 Tutorial


Vec sam godinu dana na forumu, a nista korisno nisam napisao pa sam odlucio da i ja dam neki doprinos.
Odlucio sam se za kompletan tutorijal o Wilco Boeing 737 Classic.
Prvi deo tutorijala ce se biti neki cockpit overwiev i groundschool gde cu pricati o svakom instrumentu po malo, sta se na njemu moze videti, koja mu je svrha itd dok cu u drugom delu tutorijala uraditi jedan kompletan let koji ce pokazati sve procedure potrebne kao i upotrebu vec opisanih sistema.


**************************UVOD**************************


Cockpit Boeing 737 Classic (300, 400,500) je neka mesavina nove i stare tehnologije.
Umesto staromodnih takozvanih steam gauges za ADI i HSI ugradjeni su EADI i EHSI (E- electronic) dok su ostali instrumetni ostali staromdni (altimeter, airspeed indicator ....)
Pre nego sto pocnemo evo nekoliko precica za odvojene 2D panele. Panelima inace mozete pristupiti I preko precica iz gornjeg levog dela ekrana.
-----
SHIFT + 1 = MAIN PANEL
SHIFT + 2 =OVERHEAD
SHIFT + 3 = AFT OVERHEAD
SHIFT + 4 =CDU
SHIFT + 5 =THROTTLE, FLAPS, SPEEDBRAKE...
SHIFT + 6 = PEDESTAL
SHIFT + 7 =GEAR HANDLE, FLAPS INDICATOR, AUTOBRAKE ITD
SHIFT + 8-EFIS CONTROL PANEL

Posto smo ovo naucili idemo dalje :)
Takodje neka podesavanja vezana za sam addon mozete namestiti iz Configuratora koji se nalazi u vasem FS 2004 direktorijuma pa onda /Feelthere/b737 (kod mene je to C:\FS2004\FeelThere\b737).



MAIN PANEL
Posted Image


(I) EADI- Electronic Attitude Direction Indicator
Jedan je od najvaznihijih instrumenata u svakom avionu i prikazuje najvaznije informacije.
Zbog ovoga mu moramo posvetiti dosta paznje.
Pronasao sam ovu (http://www.b737.org.uk/fltinst_eadi_spdtape.htm) sliku koja vam moze dosta pomoci al cu i sam pokusati nesto da objasnim i nacrtam.

Posted Image

1. FMA (CMA) Flight (Command) Mode Announciator

FMA (CMA) prikazuje informacije o autopilotu, koji njegovi modovi rade a koji su ocekivani (na engleskom active i armed)

Kada je neki mod aktivan bice ispisan zelenom bojom dok ce onaj armovan biti ispisan ispod sitnim belim slovima.to mozete videti ovde

Posted Image

Kao sto vidite HDG SELECT MOD je aktivan dok je VOR/LOC armovan.

Ceo FMA je podeljen na 4 dela sa 3 vertikalne crtice
Sada cu napisati neke od natpisa koje mozete videti u svakom delu.
Verovatno sam neke zaboravio al nemojte zameriti.

PRVI DEO - (AUTO-THROTTLE MODES)

ARM- kad je autothrottle armovan na zemlji
THR HOLD- mod aktivan posle 80kts na takeoff roll-u kad je prethodno aktiviran TO/GA
MCP SPD- autopilot odrzava brzinu unesenu u MCP
FMC SPD- autopilot odrzava brzinu unesenu u speed constraint u LEGS u CDU
TO/GA- motori daju maximalnu snagu, koristi se pri poletanju i go around
N1- kada je aktivan LVL CHG mod, tada MCP SPD popunjava 2 deo

DRUGI DEO (PITCH MODES)

G/S- autopilot prati glide slope ILS-a
V/S- autopilot odrzava vertikalnu brzinu unesenu u MCP dok u isto vreme odrzava i zadatu brzinu.naravno nemoguce je da ubacite 300 kts i +5000fpm penjanja, ne znam ni dal MiG to moze :)
VNAV PTH- Vnav PATH, autopilot odrzava visine i brzine propisane constraintsima iz LEGS strane iz CDU, avion ce sam poceti da se spusta kako bi ispostovao visine i brzine unete za neku tacku ali samo do visine uneteu u altitude window u MCP (ako ste na 32000ft i uneli ste da zelite da budete na BABIT na 22000ft kad ukucate sta zelite u LEGS u CDU morate ubaciti i 22000ft u MCP. Isto vazi i za penjanje
ALT HOLD- autopilot drzi visinu unetu u MCP altitude window, avion nece poceti sam da se spusta niti penje
MCP SPD-ovo se pojavljuje u 2 delu vezanom za vertikalnu navigaciju samo kad je LVL CHG aktivan i tada je N1 ispisan u 1. delu


TRECI DEO (ROLL MODES)

LNAV- autopilot prati putanju unetu u CDU
HDG SEL- autopilot prati heading ubacen u MCP
VOR/LOC- autopilot prati localizer ili VOR radial (radial birate pomocu CRS kruzica, vise o tome kasnije)

CETVRTI DEO (AUTOPILOT MODES)

Ovaj deo prikazuje globalno stanje autopilota
CMD- autopilot je ukljucen i modove i sve ostalo
CWS- control wheel steering, dozvoljava pilot da stavi avion u neki roll/pitch i autopilot ce to odrzavati, po meni totalna glupost, ja licno to nikad nisam koristio.

To je otrplike to o FMA
Sve ovo vam verovatno izgleda nepoznato, dosta novih termnina i verovatno nista nije jasno, ja pisem o MCP, CDU a vi neznate ni sta je to, naucicete u sledecim delovima pa se kasnije mozete vratiti ovde.
***************************************************************************************************************************************
2. ADI


Glavni deo EADI-ja. Prilicno jednostavno, isto ko na C172, imate nebo (plavo), zemlju (braon) i horizont kao i vas avion prikazan u odnosu na sve ovo. Na vrhu se nalaze bele liniijice koje oznacavaju vas bank tacnije ugao nagnutosti krila. Takodje prikazuje flight director bars, male linijice ljubicaste boje koje vama ili autopilotu pokazuju kako da letite.
Ovo mozete da vidite na ovoj slici (obojeno zutom)
Posted Image

Iznad se moze videti i jos jedna linija sa 6 crtica koje pokazuju ka gore (3 sa leve, 3 sa desne strane), ako predjete ovu liniju dolazi do opasnosti da padnete u stall.
****************************************************************************************************************************************
3. DH

Visina odluke- Decision Height
Podesava se sa EFIS control panela (shift +8 )
***************************************************************************************************************************************
4. GS

Ground Speed
Vasa brzina u odnsu na zemlju
***************************************************************************************************************************************
5. SPEED TAPE

Pokazuje dosta stvari i dosta je kompleksno te nam treba jos jedna slicica
Posted Image

Glavna uloga je da pokaze nasu brzinu (ovde na slici 150 KIAS knots indicated airspeed)
Idemo redom:
Zeleni kruzic- ovaj zaokruzeni trouglic pokazuje brzinu, vrh (teme) trougla pokazuje na brzinu
Roze kruzic oznacava brzinu koju smo izabrali u MCP
Narandzasti kvadratic- Minimum Flap Retractioon Speed, brzina na kojoj trebate uvuci flapsove
Zut Kvadratic Stick Shaker Speed, kad udjete u ovaj deo yoke ce poceti da se trese i ubrzo padate u stall
Ako bolje pogledate
Videcete da izmedju Stick Shaker Speed i Zelenog kruzica ima nacrtan mali pravougaonik, ovo je minimum operating speed, znaci neka minimalna brzinom sa kojom necete stallovati.
Ovde se vidi bolje
Posted Image

Takodje ako bolje pogledajte iznad vase trenutne brzine ima strelica koja pokazuje ka gore
To je TREND odnosno prikazuje da li ubrzavate ili usporavate.

Nekoliko stvari koje nisam nacrtao a koje se vide ovde
Posted Image

su sledece

Ispod Speed tape se nalazi mach indicator
Takodje ispod i desno od ADI se prilikom tunovanja ILS ili VOR-a stvaraju glideslope i localizer deviation skale

Ovo mozete videti ovde Posted Image
Tamo gde se nalazi ljubicast trouglic tu treba da budete pa ako je trouglic iznad ove crtice znaci da ste ispod glide-a a ako je trougao ispod vi ste iznad, lako, zar ne?

Zavrsili smo sa EADI!


--------------------------------------------------------------------------------
(II) EHSI- Electronic Horizontal Situation Indicator



Posted Image

Ponovo idemo redom
1. udaljenost do tacke na koju idete, u mom slucaju ja sam 4.1 milju od SMI. Ispod toga je vas True Air Speed
2. Vas HDG , kod mene je to 241
3. Vreme po UTC kad cete stici na tu tacku, ja stizem u 11.00z , znaci 12.00 local, ispod toga je vas Ground Speed
4. Zeleno ovo telo geometrijsko oznacava VOR a ovo malo manje ljubicasto vasu tacku na koju idete
mozete izabrati sta ce se prikazivati na EHSI pomoci EFIS CP-a (shift+8)
5. Vreme dolaska na tacku i visina na toj tacki po LEGS stranici, ja cu tu biti na 6000 fita u 11.00z
6. TFC- oznacava da je TCAS ukljucen
7. Plavim slovima su oznaceni intersections, ovde je prikazan NERKO

Ponovo, ovo je MAP prikaz EHSI-ja, prikaze mozete menjati sa EFIS CP (shift 8)

(III) Airspeed Indicator



Posted Image

Veoma jednostavno. Imate kruzni instrument gde jedna kazaljka pokazuje vasu brzinu koja je ujedno ispisana i ispod (digitalno) i druga kazaljka (crvena )koja pokazuje maximalnu brzinu :)

(IV) Altitude Indicator
Posted Image

Slicna stvar. Kazaljka pokazuje visinu koja je ujedno ispisana i na sredini.
Na dnu instrumenta mozete uneti vazdusni pritisak (QNH)

(V i VI) Standby Instrumenti
Posted Image

Sa leve strane imamo altimeter, speed indicator kao i qnh dok sa desne imamo ADI

(VII) Vertical Speed Indicator

Jos jedan jednostavan instrument. Kazaljka kad je u gornjem delu oznacava pozitivan v/s (penjanje) a kad je dole spustanje, brojevi predstavljaju hiljade fite (1-1000, 3-3000 itd)
Posted Image



(VIII) Sat

9. Prikazuje udaljenost (DME) od VOR-a i put do tamo, nista kompleksno, vec ste upoznati sa manjih aviona : )



--------------------------------------------------------------------------------
(X) Engine Instrument System (EIS)
Posted Image



EIS i nije nesto komplikovan za razumevanje ali je jako vazan jer prikazuje informacije o vasim motorima bez kojih ne mozete nesto preterano da radite :)
Sastoji se od primarnog i sekundarnog dela (primarni-levi, sekundarni-desni)

Krenucemo redom ponovo.

1. Mali 'ekrancic' koji govori u kom modu je A/T. Malo mi je tesko ovo da objasnim ali cu pokusati. Za svaku fazu leta ima vec isplanirano kolko ce motor davati snage (npr 80.2 % N1 za climb, 78.4% N1 za cruise itd...). Avion ce tu prikazati za koju fazu leta daje snagu.
Mozemo videti TO, TO/GA, R-TO, CLB, CRZ,.. itd mislim da nema potrebe objasnjavati sta sta znaci jer je vise nego ocigledno.

Da bi objasnio ostale delove moram da prvo ispricam nesto o samom motoru koji pokrece 737 300.
To je motor CFM56-3 koji daje oko 10.000kg potiska (oko 21.000lbs)
CFM56-3 se sastoji od dve da kazemo osovine (shaft na engleskom). Jedna je takozvana low-pressure a druga hight-pressure osovina. Svaku pokrece odvojena turbina (high i low pressure turbine). (vise o samom motoru ovde http://en.wikipedia.org/wiki/CFM_International_CFM56)

E sada kad smo ovo videli idemo dalje...



2. N1 gauge- Pokazuje broj obrtaja na jednoj od osovina (turbina). Ovo pokazuje u procentima pa cesto cujemo npr 92.2 % N1, znaci 92.2 posto broja obrtaja koja ova turbina moze da pruzi.
3. EGT gauge ili Exaust Gas temperature- prikazuje kolika je temperatura vazduha koji izlazi sa zadnje strane motora (u stepenima celzijusa)
4. N2 gauge- Slicno N1 gauge samo se odnosi na drugu turbinu.
5. Fuel Flow/Fuel Used Fuel Flow x 1000 znaci pokazuje protok goriva u hiljadama :)
6. Oil Pressure Pritisak goriva u PSI , pounds per square icnh
7. Oil Temperature - temperatura ulja u C
8. Oil quantity indicator Prikazuje kolko ulja je ostalo u %
9. Engine Vibration- prikazuje vibracije motora
10. Hydraulic Pressure- prikazuje pritisak hidraulike u sistemima A i B u PSI

Ispod toga se nalazi Hydraulic Quantity u procentima koji prikazuje kolko hidraulicne tecnosti imamo.

Ono sto sam zaboravio da oznacim a nalazi se na vrhu je TAT (Turbine air temperature)
Nema puno sta da se objasnjava ovde.

Ono sto je vazno a to je da se iznad EIS-a nalaze upozorenja vezana za motore.
Posted Image

Kao sto vidite ima dva broja 1 i dva broja 2 to je zato sto je jedna za jedan 'lampica' za jedan a jedna za drugi motor.

1. LOW OIL PRESSURE UPOZORENJE- upozorava na mali pritisak ulja u motoru, ovo je normalno da svetli kad su motori ugaseni.
2- REVERSER UNLOCKED UPOZORENJE- upozorava da je reverser na motoru otvoren :) Normalno je da svetli kad aktivirate reverse

Ostala upozorenja nisam oznacio jer kod mene ne rade i verujem da nisu simulirani.



--------------------------------------------------------------------------------

(XI) Mode Control Panel MCP

Posted Image

MCP je interfejs izmedju vas i auto flight sistema u avionu. Pomocu njega govorite autopilotu sta zelite da uradi.
Veoma je vazan i kompleksan te cemo mu posvetiti dosta paznje.

Krenucemo sa leve ka desnoj strani i procicemo svaku funkciju.

COURSE WINDOW

- Na kranjoj levoj strani vidimo prvi prozorcic iznad koga pise COURSE. Kao sto i ime kaze tu ukucavamo radial ako zelimo da ga pratimo ka nekom VOR-u ili ukucavamo kurs za ILS.

- Ovaj kurs ce biti pracen aktivacijom VOR/LOC moda (o tome kasnije).
- VOR/LOC se biti ispisan u ROLL MODES delu FMA.

TO/GA HIDDEN BUTTON

Desno do CRS prozora vidimo jedan mali sraf.

-Pritiskom na taj sraf klikom misa aktivira se TO/GA.
-Kad je TO/GA aktivran na AUTO THROTTLE MODES na FMA ce biti ispisano TO/GA a posle 80kts THR HOLD.

A/T ARM

Kako se pomeramo jos ka desnoj strani vidimo A/T arm prekidac.

- Pomocu njega se armuje Auto throttle sistem aviona.
- A/T je potreban kako bi autopilot pratio bilo koji mod.

SPEED WIDNOW

Desno od ovoga vidimo SPEED prozorcic.

-Ovim biramo koju brzinu cu autopilot drzati u odredjenim modovima (vise kasnije)

C/O

Prekidac koji se nalazi pored SPEED prozora menja tip vrednosti prozora iz cvorova u mach :)

N1, F/D i SPD

Ispod A/T vidimo N1 i SPD dugmice kao i F/D prekidac.

- F/D je potreban za rad autopilota te on stalno mora bidi ukljucen.
- N1 dugme kada se pritisne aktivira i LVL CHG mod te se avion penje sa odredjenim N1 koji je potreban kako bi se avion penjao do visine ubacene u ALTITUDE prozorcic brzinom ubacenom u SPEED prozorcic.
- N1 ce pisati na AUTO THROTTLE MODES na FMA dok ce u PITCH MODES pisati MCP SPD.

SPD BUTTON

- Po aktiviranju autopilot ce drzati brzinu upisanu SPEED prozorcic a na FMA ce biti ispisano MCP SPD

LVL CHG BUTTON

- Aktivira Level Change mod. Tada ce se avion penjati ili spustati na visinu ubacenu u ALTITUDE prozor pomocu visinie iz SPEED prozora i to sa najvecim rate-om mogucim.
- MCP SPD ce biti u PITCH MODES delu dok ce N1 biti u A/T MODES delu FMA.
- Level Change se najcese koristi ispod 10.000 fita pri prilazu na aerdrom.


VNAV BUTTON

Ovaj mod se najvise koristi, od poletanja pa sve do nekih 10.000 fita pri spustanju kada se koristi LVL change vise jer je lakse ispratiti instrukcije kontrole leta.

- Za koriscenje VNAV-a treba nam programiranje CDU-a (ili kako ga neki zovu FMC iako je on ustvari samo deo FMC-a).
- Pritiskom na VNAV, SPEED prozorcic se se zatamneti zato sto autopilot sada prati visine i brzine unete u LEGS stranicu FMC-a. Vazno je napomenuti da ce se avion spustati i penjati samo do visine unete u ALTITUDE prozor, o cemu mislim da sam vec pisao.
- U ovom modu aktivirani su VNAV PTH i FMC SPD modovi.

HEADING WINDOW

Prozor koji kontrolisemo tockicem ispod. Pored toga taj tockic kad se pritisne sa unutrasnje strane kontrolise koliko nagiba u stepenima avion moze da koristi.

- HEADING se biti pracen pritiskanjem HDG SEL prozora ispod.
- FMA ce pisati HDG SEL.



LNAV BUTTON

Latheral Navigation.

-Pritiskanjem ovog dugmeta avion ce pratiti tacke unesene u ROUTE page CDU-a.
- LNAV ce pisati na FMA

VOR/LOC BUTTON
-Prati VOR radial ili kurs ILS-a. Pri ILS prilazu prvo se aktivira VOR/LOC pa tek posle establishovanja na LOC APP. VOR/LOC pise na FMA.

APP BUTTON

Approach dugme.

- Aktivira se posle establishovanja na LOC. Tada avion prati ILS (i localizer i glide slope)
- Na FMA ce pisati VOR/LOC i G/S.
- Kada se pri autoland prilazu aktivira APP i oba autopilota CMD A i CMD B, na FMA ce ROLLOUT i FLARE postati armovani modovi i i bice ispisani belom bojom.


ALTITUDE WINDOW

- Menja se na isti naci kao i svi ostali prozori.
- Ukucava se visina koja ce biti koriscena od strane V/S, LVL CHG i VNAV modova.

ALT HOLD BUTTON

- Mod koji se samostalno aktivira kada se LVL CHG-om ili V/S stigne na zeljenu visinu.
- Tada modovi na FMA izgledaju ovako MCP SPD->ALT ACQ (aquire)->ALT HOLD.

V/S WINDOW V/S BUTTON i vertikalni kruzic

- Kada je V/S mod aktivan i ispisan na FMA avion ce se penjati i spustati sa datim rate-om.
- Ovaj mod se koristi najcesce za male promene visine.
- Pomeranje kruzica ka gore tokom penjanja smanjuje rate dok kod spustanja povecava rate. Suprotno vazi za pomeranje kruzica ka dole.



CMD A i CMD B

- glavni prekidaci za autopilot.
- Oba se koriste samo tokom autoland-a dok se tokom leta koristi ili jedan ili drugi
- Na FMA pise CMD

CWS A i CWS B

Po meni totalno bespotrebna stvar. Kada su ukljuceni pilot pomera yoke i zadaje zeljeni bank i pitch koji ce autopilot odrzavati.
Na FMA pise CWS-P (pitch) i CWS-R (roll)

Ispod se nalazi disengage bar koji gasi autopilota skroz.
Autopilot ne moze biti aktiviran ponovo dok se disengage bar ne vrati u neutralan polozaj.

Gotovi smo sa MCP!

(XII) MASTER CAUTION, RECALL I FIRE WARNING

Priblizavamo se kraju Main Panela.
MASTER CAUTIN se moze ukljuciti zbog mnosto razloga. Obicno je propracen sa jednim od upozorenja na RECALL delu. Pritiskom an MASTER CAUTIN i RECALL zaustavljate vizualno i zvucno upozorenje.
Kako bi ponovo videli upozorenja pritisnete RECALL.

FIRE WARNING upozorava na vatru u motoru ili APU. Detaljnije o ovom kasninje.

(XIII) MARKER BEACONS


Svetla koja ce se upaliti kad preletite neki od markera na prilazu
PLAVO- OUTER
NARANDZASTO- MIDDLE
BELO- INNER


OVERHEAD PANEL

--------------------------------------------------------------------------------

Posto smo napokon zavrsili sa Main Panelom nastavljamo sa OVERHEAD panelom
Oznaciio sam delove overheada brojevima kako bi se lakse snasli.
Delovi koji su precrtani nisu simulirani te na njih necemo gubiti vreme.

Pa da krenemo..

Posted Image

1.

Ovaj deo se odnosi na kontrolne povrsine i jos neke stvari vezane za njih.

Pri vrhu se nalaze prekidaci koji su zasticeni. Taj cover mozete skloniti desnim klikom.
Ispod se nalaze prekidaci koji kada se iskjuce onemogucavaju pomeranje kontrolnih povrsina.

Ispod se nalaze 2 prekidaca koja rade istu stvar samo za spojlere.

Sa desne strane vidimo Alternate Flaps prekidac i jos neka svetla koja nisu simulirana te ih ne spominjemo vise.
Ispod se nalazi Yaw dumper koji je tu zbog udobnosti putnika, stabilnosti ali i da spreci takozvani dutch roll (http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_roll).
Treba da bude ukljucen tokom celog leta.

2.

Iako ovaj deo nije modeliran hteo sam da kazem nesto o njemu.
Ovo su takozvani Instrument Transfer prekidaci.
Ako bilo koji od navigacionih reciever-a crkne VHF NAV transfer prekidac moze da se iskoristi da se prikazu informacije od funkcionalnog risivera na oba EHSI-ja i ostale instrumenta.

Ako IRS sistem otkaze IRS TRANSFER prekidac moze da se koristi da se svi sistemi prebace na 2. IRS.

If an IRS fails, the IRS transfer switch is used to switch all associated systems to the functioning IRS.

3. FUEL PANEL

Posted Image

Pri vrhu sa leve i desne strane se nalaze FUEL VALVE CLOSED lampice, leva za levi, desna za desni motor. Lampice se upale kad se FUEL VALVE zatvori (kasnije o tome)

Izmedju se nalazi FUEL TEMP koji (logicno) pokazuje temperaturu goriva dok je ispod njega VALVE OPEN lampica koja sija kad se otvori CROSSFEED VALVE.

Ispod VALVE OPEN lampice se nalazi CROSSFEED VALVE SWITCH.
Njegova primarna svrha je da izbalansira gorivo izmedju rezervoara.Cesto se desava da se iz jednog rezervoara istrosi malo vise goriva pa kako bi vratili centar gravitacija aviona na neutral, mi upalimo Crosfeed. Kad je crossfeed valve islkjucen levi motor uzima gorivo iz levog a desni iz desnog rezervoara, a kad se ventil otvori onda oba motora mogu iz oba rezervoara uzeti gorivo.

Ispod toga se nalazi 6 prekidaca (3x2). Svaka dva su pumpe za gorivo za odredjeni rezervoar. (centralno pozicionirani prekidaci za centralni rezervoar, levo pozicionirani za levi itd..). Ako nemate gorivo u centralnom rezervoaru iskljucite te pumpe.

4. ELECTRICAL PANEL

Idemo na sledeci panel

Posted Image

Pri vrhu vidimo 4 kruzna instrumenta koja pokazuju voltaze u odredjenim delovima.
Ispod toga su 2 kruzna prekidaca kojim mozemo birati za koje delove zelimo da gledamo voltaze.

Ako pogledamo jos dole videcemo BAT prekidac. On je ako se moze reci najvazniji prekidac u avionu s' obzirom da bez njega ne mozete nista.
Prekriven je cover-om. BAT nikada nesme biti iskljucen (sem kad gasite ceo avion sto se retko desava jer u RL ubrzo sledeca posada uzima avion, bar sam ja tako cuo).

Desno od njega je galley power koji daje snagu stvarima van kokpita..treba biti ukljucen.
Posted Image
Prelazimo na donji deo

Vidimo svetla upozorenja za niske i visoke temperature ulja itd.
U sredini vidimo prekidac prekriven cover-om.
To je stand by power prekidac i trebao bi biti na AUTO :)
Ispod vidimo temperature ulja u generatorima ;)

5. Generator Bus panel

http://www.b737.org.uk/images/genbuspanel.jpg

Ovaj deo nam je veoma vazan.

Na samom vrhu vidimo GRD POWER AVAILABLE lampicu koja nam daje do znanja da mozemo koristiti snagu koju daju sa aerdroma nasem avionu umesto da koristimo nas APU.

AKo zelimo da koristimo GRD POWER stavimo prekidac ispod na ON.
LEvo i desno od prekidaca imao voltaze koje nama FS pilotima nisu bitne.
Ispod se nalaze 3 veoma vazna prekidaca o kojima cemo pricati u toku leta vise.

3 donje BUS OFF lampice nam daju do znanja da su ti generatori uredu i da rade.

Kad startujemo APU bice upaljena centralna plava lampica APU BUS OFF i tada moramo prebaciti APU na druge generatore pritiskom na 2 APU GEN prekidaca.

Spustamo se jos dole

http://www.b737.org.uk/images/apupanel_gar.jpg

Ovde vidimo neka upozorenja ciji natpisi sve objasnjavaju.
Ispod se nalazi EGT od APU koji pokazuje temp. izduvnih gasova APU-a kao i neke voltaze.
Kad EGT dodje do nekog nivao APU se pali a APU GEN OFF lampica postaje plava.

6. WINDOWS AND PITOT HEAT

Prekidaci za grejanje prozora i pitot cevi.
4 prekidaca u gornjem redu su za Window Heat, 2 dole su za PITOT HEAT a prekidac u sredini izmedju window heat je TEST prekidac.

7. ENGINE AND WING ANTI ICE

Grejanje motora i krila.

8. HYD PUMPS

Hidraulicne pumpre

Lista sta sta napaja:

System A :

A/P "A"
Ailerons
Rudder
Elev & Elev feel
Inboard flight spoiler
Ground spoilers
PTU for autoslats
No1 thrust reverser
Nose wheel steering
Alternate brakes (man only)
Landing gear

System B:

A/P "B"
Ailerons
Rudder
Yaw damper
Elev & Elev feel
Outboard flight spoiler
L/E flaps & slats
T/E flaps
Autoslats
No2 thrust reverser
Alt nose wheel steering
Normal (auto & man) brakes
Landing gear transfer unit (retraction only)

9. PNEUMATICS PANEL

http://www.b737.org.uk/images/pneumaticspanel.jpg

Pri vrhu imamo recirculation fan koji dozvoljava da vazduh za putnike bude ponovo vracan itd itd..za nas nije preterano vazan te cemo ga stalno stavljati na ON

Ispod toga imamo PACK switches koji su ustvari 'klima'za putnik.Trebaju biti na AUTO i na OFF pri startu motora posto uzimaju dosta bleed air-a.
Izmedju je ISOLATION VALVE. On ustvari spaja/rastavlja da kazemo cevovode (manifold). kad je na auto otvorice se samo kad je ENGINE BLEED i/ili PACK stavljen na OFF.

Dalje imamo ENGINE bleeds koji trebaju biti na ON, kao i APU BLEED koji treba biti na ON kad se startuju motori.

10. Pressurization sistem

Ovde nema puno toga da se objasni i dosta je receno u drugoj temi na forumu.
Ubacite cruise altitude, landing altitude..stavite sve na AUTO i uzivate :)

11. ENGINE START SWITCHES

Dolazimo do ovog dela ;)
737 ima 2 sistema takozvana ignitera koji sluze za paljenje motora.

http://www.b737.org.uk/images/ignitionpanel.jpg

Prekidac u sredini je ignitor selector.
Pri startovanju motora obicno se izabere onaj sa cije strane se startuje motor, R za desni L za levi motor.
Red startovanje je 2-1.

Pozicije Engine start switches
GND- koristi se za startovanje
OFF-u normalnim okolnostima (kruz, climb,itd)
CONT- pri poletanju sletanju, prolasku kroz oluju, ovo daje konstantno paljenje da tako kazem i sprecava gasenje motora pri sitacijama koje sam nabrojao.
FLT-isto sto i CONT samo sto umesto jednog ignitera koristi oba.

12. APU START SWITCH

Prekidac za paljenje APU-a.
Kad ga prebacimo u START poziciju automatski se vraca na ON i EGT raste.
APU se gasi sledecim postpukom:
Pritisnemo GEN1 i GEN2 prekidace i zatim kada se APU GEN OFF bus lampica ponovo upali mozemo ugasiti APU pritiskom na OFF.
Vise o ovome tokom leta :)

13. LIGHTS

Imamo sledeca svetla:
LDG LIGHTS- PRI SLETANJU I UZLETANJU
TAXI LIGHTS- PRI TAXIRANJU
LOGO- OSVETLJAVAJU REP AVIONA
ANTI COLLISION-SVETLA NA VRHU I DNU TRUPA AVIONA, OZNACAVAJU DA MOTORI RADE
WING- SVETLA KOJA OBASJAVAJU NAPADNU IVICU KRILA
R/W Turnoff- NAJCESCE SE KORISTE NOCU
POSITION-SVETLA NA IVICI KRILA

14. PASSENGER SIGNS

Za vezivanje pojaseva i zabranjeno pusenje

IRS PANEL

--------------------------------------------------------------------------------

Gotovi smo i sa overhead panelom i sada nastavljamo sa IRS panelom.
Ovde nema puno toga da se pise.



IRS ili Inertial Reference System je sistem koji avionu kaze gde je trenutno i gde treba da ide.
Pre leta mora se alignuje al to nije nista tesko :)

http://img62.imageshack.us/img62/1849/irsa.jpg

Prvi vrhu vidimo IRS display koji nam moze prikazivati vise informacija.

Mi cemo se fokusirati na HDG/STS za ovaj tutorijal.

Ispod IRS Displaya vidimo 2 prekidaca.
Oni sluze za alignovanje IRS-a.

Alignovanje se radi premestanjem prekidaca iz OFF u NAV poziciju a zatim ukucavanjem pocetne pozicije u CDU :)

Nista vise.

Sa leve strane se nalazi LE DEVICES (Leading edge) signalna tabla.
Svetlo zasvetli kad se odredjen LE device izvuce.

Wilco PIC Boeing 737 Tutorial


CDU (FMC)

--------------------------------------------------------------------------------
Dolazimo do CDU-a (FMC).
Vecina ljudi koji su tek presli sa default na payware avione misli da je ovo nesto komplikovano i tesko da se nauci al je ustvari veoma jednostavno i sve je logicno.

Za pocetak evo slike FMC.

http://img196.imageshack.us/img196/1251/fmcg.jpg

Zelim da prvo malo pricam o FMC u globalu a kasnije cemo nauciti kako se njime rukuje.

Glavni deo je ekran a sa njegove leve i desne strane se nalaze po 6 dugmica.
Ovi dugmici se nazivaju softkeys. Kako bi mi bilo lakse da objasnjavam ja cu softkeys-e sa leve strane nazivati L1,L2,L3,L4,L5,L6, dok ce desni biti R1,R2,R3,R4,R5,R6
Na dnu ekrana ispod zadnje linije texta se nalazi takozvani scratchpad. Tu se prikazuje teskt koji ste ukucali pomocu tastature koja se nalazi na donjoj polovini FMC-a.
Kako bi taj text uneli na neko od polja potrebno je da pritisnete softkey pored tog polja :)

Sada cemo proci svaku od stranica u FMC :)

Kada prvi put otvorite FMC otvorice se IDENT strana.
TO je ova strana se gornje slike. Ako slucajno odete na neku drugu stranu tu se mozete vratiti sledecim postupkom:
INIT REF DUGME->INDEX (L6)->IDENT(L1)
Na ovoj strani vidite verziju AIRAC-a (navigacione baze), model aviona itd..

Nastavljamo na sledecu stranu pritiskom na R6 dugme i idemo na POS INIT stranu :)
Ta strana izgleda ovako :
http://img12.imageshack.us/img12/5963/fmc2.jpg
U gornjem desnom uglu vidimo da pise 1/3 to znaci da je ovo prva od 3 POS INIT stranice.
Na sledecu stranu idemo pritiskom na NEXT PAGE dugme
Pored L2 dugmeta vidimo da pise REF AIRPORT (REFERENCE AIRPORT) i tu treba da ukucamo nas trenutni aerdrom. U mom slucaju LYBE.
Tada cemo dobiti neke koordinate u liniji R2 koje trebamo prekopirati u R4 liniju gde pise SET IRS POSITION.
Ovo nam treba kako bi alignovali IRS.
E sada glupo je da ja rucno kuckam ove koordinate? Da, zato cu samo da kliknem na dugme R2 pored koga su koordinate aerdroma i to ce se automatski prekopirati u scratchpad odakle mogu da samo kliknem R4 i ubacicu IRS poziciju. Jednostavno zar ne?

http://img814.imageshack.us/img814/1114/fmc3.jpg

Kada smo to zavrsili kliknemo na R6 i odemo na stranicu ROUTE (na ovu stranicu mozete otici i pritiskom na RTE dugme)
Tada vidimo ovu stranicu:
http://img5.imageshack.us/img5/5589/fmc4.jpg
Ukucamo polazni aerdrom u ORIGIN, dolazi u DEST.
Tada se stvori nova linija na kojoj pise RWY, tu ukucamo pistu. Ovo mozemo i kasnije kad dobijemo SID :)
Sledece sto primetimo je da je tamo gde je pisalo 1/1 sada pise 1/2, znaci dobili smo jos jednu stranu. Kliknemo NEXT PAGE da je vidimo.
[img]http://img836.imageshack.us/img836/8060/fmc5.jpg[/mg]
E tu sada treba da ukucamo rutu
Sa desne TO stranice ukucavamo tacke a sa leve VIA ukucavamo vazdusne puteve.
Nasa ruta danas od LYBE do LYTV je VAL N732 POD pa ajde da ukucamo to.
Prvo ubacimo VAL u R1 al je sad izbacio neku listi od 5-6 tacki VAL, kako mi da znamo koji je nas? Lako, pogledamo koordinate desno i vidimo. Ddalje idemo, pa N732 u L2 pa onda POD u R2.
Vidimo da je FMC automatski upisao VIA DIRECT TO VAL.
To je ok i promenice se kad ubacimo SID.
Ukucali smo rutu i sad kliknemo ACTIVATE (R6).
Zasvetli dole dugme EXEC. kliknemo na EXEC da potvrdimo unos i sada na R6 pise PERF INIT (performance). Kliknemo to.
VIdimo ovo.
[img]http://img291.imageshack.us/img291/3200/fmc6.jpg[/img]
Sada ovde ukucamo nas FL u R1 i kliknemo EXEC,zatim pogledamo nas ZFW i ukucamo ga u L3 a kompjuter ce sam izracunati GW i kolko goriva imamo :)
Dalje ukucamo kolko nam je rezervno goriva od ovog goriva sto je kompjuter sam izracunao.
Kad to ubacimo ostaje nam samo COST INDEX? Sta je sad to?
To je neki broj kojim mi kazemo kolko ocemo da budemo ekonomicni.
Posto letimo FS mozemo da lupimo maximalnih 100 :)
Ne moramo da ukucavamo ove temperature i to nego samo u Transition Altitude ukucamo 100 (sto je FL 100).
Ponovo EXEC.

Kliknemo sada N1 LIMIT (R6) i vidimo ovo

[img]http://img192.imageshack.us/img192/9202/fmc7.jpg[/img]

Sada mozemo izabrati kolko ce snage motor davati pri uzletanju kad lupimo TO/GA i kolko cemo snage uzeti za Climb.
Trenutno je izabrana puna snaga.
To vidimo tako sto <ACT> pise pored TO sto je maximalna snaga od 22.000lbs.
Ako kliknemo na L3 odnosno tamo gde pise TO-1 izabracemo umanjen gas od 20.000lbs i to je taj Derate 1 takeoff.
Isto vazi i za Derate 2 i za climb sa tim sto za climb biramo sa right softkeys a ne left. :)
Ja ostavim uvek 22k full power :).
Kliknemo sada TAKEOFF (R6)
Odma idemo na stranu 2/2 da tamo prvo sredimo stvari.
[img]http://img513.imageshack.us/img513/1578/fmc8.jpg[/img]
Ukucamo vetar u formatu xxx/yy gde je xxx smer a yy brzina .
Ubacimo sa L1.
ubacimo rwy slope ako zelimo nije neophodno.
Dalje ubacimo temperaturu u ovom formatu /tt gde je tt temperatura.
Ubacimo ovo u L4.
Izaberemo dal je pista vlazna ili mokra.
Za mokru ubacimo W za suvu D i kliknemo R2
Ubacimo koji nam je THR reductiona altitue.
Mozete samo potvrditi automatski unos duplim klikom na R5.

Sada trazimo clearence od ATC i dobijemo neki sid.
Kliknemo na DEP ARR dugme i izaberemo pistu a zatim pomocu next page nadjemo i sid koji trazimo.
[img]http://img34.imageshack.us/img34/6859/fmc9.jpg[/img]
Kliknemo EXEC.
Zatim kliknemo dugme LEGS i vidimo ovo
[img]http://img39.imageshack.us/img39/4200/fmc10.jpg[/img]

Klikcemo next page i trazimo dal ima nekih discontinuity, to znaci da kompjuter vidi da nesto nije u redu i da se ruta negde lomi.
Jedan disc. izgleda ovako
[img]http://img249.imageshack.us/img249/7047/discoy.jpg[/img]
Kako sad da se resimo ovoga.
U mom slucaju izaberem kliknem na POD, zatim kliknem na ove kockice i lupim EXEC. PRosto!

Sada kliknemo INIT REF>N1 LIMIT>TAKEOFF

Sad se vidi ovo:

http://img197.imageshack.us/img197/7986/23256434.jpg

Kliknemo na svaku V brzinu i potvrdimo ih tako.

Ovo je sve sto je potrebno za podesavanja FMC-a za take-off.
Sada cu preci ostale stranice a kasnije u letu cu pisati o procedurama tokom leta.

CDU (FMC)

Strane:

Idemor redom :

INIT REF U razlicitim fazama leta pokuzje razlicite stvari. Na zemlji pokazuje PERF INIT stranicu, na prilazu pokazuje informacije o prilazu itd...
RTE Prikazuje ROUTE stranicu o kojoj sam vec pisao
CLB Prikazuje informacije o CLIMB-u, SPD restrictions, tgt speed itd :
CRZ Slicna stvar samo vezana za kruz
DES Ponovo ista stvar samo za descent. Vidimo kolko ima do T/D i ostale informacije. Vec cete videti sami
DIR INTC Prikazuje LEGS stranicu sa DIRECT TO opcijom na dnu :)
LEGS Vec objasnjeno. Kad je EHSI u PLAN modu mozemo pratiti rutu preko STEP komande (mislim da je R6 dugme)
DEP ARR Objasnjeno. Biramo SID i STAR ovde.
HOLD Prikazuje LEGS stranicu sa HOLD at opcijom na dnu.
Kad ukucamo tacku za hold izbaci jos opcija. Duzinu leg-a holding, najbolu brzinu za hold itd. Vec cete videti sami opcije.
PROG Progress stranica. Pokazuje informacije o tome kad stizete na koju tacku sa kolko goriva itd..
EXEC- execute button
N1 LIMIT Precica do n1 limit stranice.
FIXUkucate ime fixa i vidite informacije o njemu, udaljenost, imate opciju da prikazete radiale koje zelite da vidite i jos dosta stvari.
NEXT I PREV PAGE Za listanje kroz stranice...

To je to sto se tice FMC-a :)

THROTTLE QUADRANT

Prilazimo kraju tutoriala.

[img]http://img11.imageshack.us/img11/8074/thri.jpg[/img]

Vidimo throttle quadrant.
2 centralne rucice su rucice gasa, leva je speedbrake a desna FLAPS.

FLAP setting za uzletanje je najcesce 5 stepeni dok je za sletanje 30 ili 40.
Ovo zavisi od dosta faktora ali je 5 i 30 odnosno 40 neki standard.
Ispod rucica gasa vidimo 2 male rucice
TO su rucice pre kojih dozovljava dotok goriva u motor i sluze za startovanje i gasenje motora.

Kad su podignute stoje u tkzv. IDLE poziciji i tad gorivo dotice u motor dok kad su spustene stoje u tkzv. CUTOFF poziciji.
Desno od njih se nalazi GEAR HORN cutout.
Posto u 737 postoji sistem koji ce vas zvucnim upozorenjem upozoriti ako ste poceli da izvalicte flaps a throttle rucice idu u IDLE postoji i prekidac kojim se ovo upozorenje gasi.

Levo je parking brake lever.

PEDESTAL

[img]http://img37.imageshack.us/img37/9225/pedestalw.jpg[/img]

1- comm radio- imamo 2 komada. Svaki ima active i standby frekveniciju
2- nav radio- 2 komada. Moze biti na AUTO ili MANUAL. manual sami vi ukucavate frekvenciju dok AUTO sam ubacuje FMC
3. TRANSPONDER. imamo glavni prekidac koji tokom leta treba biti na TA/RA dok na zemlji treba da bute STBY
Ako prebacimo na TEST sistem ce biti testiran. Treba da dobijemo odgovor TCAS SYSTEM TEST- OK! Ispod ekrancica imamo 2 kruzica. prvi kontrolise prve dve a drugi druge dve cifre.
4. ADF
5. EFIS CP
- Kontrolisemo nacin prikaza EHSI i EADI
Mozemo izabrati DH i brightness EADI na levom delu dok je na desnom prekidac za nacin prikaza EHSI, range EHSI (pritiskanje ovog u sredinu se pali TCAS) a ispod sta zelimo da imamo od podataka na EHSI.

Ovako izlgedaju neki od prikaza EHSI-ja
[img]http://www.b737.org.uk/images/fltinst_ehsi_nav.gif[/img]
[img]http://www.b737.org.uk/images/fltinst_ehsi_fullvorils.gif[/img]
[img]http://www.b737.org.uk/images/fltinst_ehsi_map.gif[/img]

6. Audio Control Panel

Biramo sta od radija zelimo da slusamo.



KRAJ!

Napokon sam zavrsio ovaj tutorial. Bar prvi njegov deo.

Ovo je samo neki moj doprinos forumu.

Zaista sam se trudio da ovo napravim i ceo vikend sam radio.

Verovatno sam na dosta mesta pogresio u nekim objasnjenjima i uopste te molim da iskusnije kolege naznace greske kako novi clanovi nebi nesto lose naucili.
Hvala svima.!

P.S Uskoro stize i drugi deo tutoriala koji ce verovatno biti u obliku video klipa.




AKO MOGU DA ZAMOLIM ADMINE DA PODELE OVAJ POST NA VISE MANJIH. FORUM SAM SPAJA POSTOVE STAVLJENE U KRATKOM ROKU. AKO MOZE NEKO NEK POPRAVI OVE LINKOVE GDE FALI SLIKA I NEK SMANJI SLIKE. JER JA NE USPEVAM.

Edited by Sava, 24 January 2011 - 04:59 PM.


#2 Banjo

Banjo

    Captain

  • Members
  • 384 posts
  • Location:Bar
  • VATSIM ID:1074685

Posted 24 January 2011 - 09:25 PM

Svaka cast na trudu Savo!
:clap:

Pozdrav!

#3 Adam

Adam

    Captain

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Male
  • Location:Beograd, Banovo brdo (Kosutnjak)
  • VATSIM ID:1173861

Posted 24 January 2011 - 09:29 PM

Bravo Savo :clap2: ,ljubi te majka! :mrgreen:

#4 Sava

Sava

    Events Coordinator

  • Administrators
  • 1,592 posts
  • Gender:Male
  • Location:Beograd
  • VATSIM ID:1109329

Posted 24 January 2011 - 09:35 PM

Hvala! :D

#5 Adam

Adam

    Captain

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Male
  • Location:Beograd, Banovo brdo (Kosutnjak)
  • VATSIM ID:1173861

Posted 25 January 2011 - 11:10 AM

Salu na stranu,odradio si odlican posao Savo!
Bravooo! :clap:

#6 Milan Stojanovic

Milan Stojanovic

    Captain

  • Members
  • 225 posts
  • Location:Belgrade
  • Interests:Music and Flying
  • VATSIM ID:977696

Posted 25 January 2011 - 11:47 AM

Super je . Bas fino i pregledno :) i na srpskom :)

#7 petars92

petars92

    Senior First Officer

  • Members
  • 73 posts
  • Location:Belgrade
  • Interests:Aviation, ATC, Piloting :)
  • VATSIM ID:1143994

Posted 28 January 2011 - 01:22 PM

Super je . Bas fino i pregledno :) i na srpskom :)


Odlichno stvarno. Kad bi neko to uradio za B738 bilo bi vrh....

#8 Sava

Sava

    Events Coordinator

  • Administrators
  • 1,592 posts
  • Gender:Male
  • Location:Beograd
  • VATSIM ID:1109329

Posted 28 January 2011 - 01:30 PM

Pa skoro ti je isto za NG.
Overhead je skoro ceo isti.
Jedino sto umesto EADI, EHSI i EIS ti imas PFD, ND itd.

Ako budem imao vremena mozda i za NG napravim al ne verujem
  • choks likes this

#9 Sava

Sava

    Events Coordinator

  • Administrators
  • 1,592 posts
  • Gender:Male
  • Location:Beograd
  • VATSIM ID:1109329

Posted 13 February 2011 - 08:53 PM

Nemam nesto vremena ovih dana da zavrsim tutorial.
I kad imam vremena slobodnog uzmem malo pa letim :)

Poceo sam da pravim 2 deo tacnije ceo jedan let od beograda do tivta
Bice u obliku klipa od nekih 20min sa sve voiceover, checklistama i jos dosta stvari..


Poz!




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users